Όλο το καλοκαίρι, διοργανώνονται πάρα πολλά πολιτιστικά δρώμενα, όπως πανηγύρια, θεατρικές παραστάσεις, και εκθέσεις τέχνης, σε όλα τα χωριά της λίμνης, τα οποία είναι πολύ προσφιλή στους ντόπιους, αλλά και στους επισκέπτες. Διάφορες λαογραφικές συλλογές , εκτίθενται στα Λαογραφικά Μουσεία του Ριζομύλου, του Στεφανοβικείου και στις επισκέψιμες λαογραφικές συλλογές στα άλλα χωριά, που αναδεικνύουν τον Καρλιώτικο πολιτισμό!
Μουσική
Η μουσική παράδοση των χωριών της Κάρλας, αποτελεί ένα από τα βασικότερα γνωρίσματα του πολιτισμού της που αναπτύχθηκε στην περιοχή. Πολλοί ήταν οι παράγοντες που την επηρέασαν και έκαναν γνωστά τα μοναδικά της χαρακτηριστικά, ως αναπόσπαστο κομμάτι του τοπικού λαϊκού πολιτισμού. Σημαντική επιρροή αποτέλεσαν και τα ακούσματα, αλλά και τα μουσικά όργανα που επικρατούσαν σε κάποια ζωριά. Φυσικά, σημαντικός παράγοντας εξέλιξης της μουσικής παράδοσης, αποτέλεσε ο βίος των προσφύγων μέσα στους αιώνες, οι οικονομικές δυσκολίες του λαού, η μετανάστευση, ο τρόπος ζωής και το συναισθηματικό δέσιμο των ανθρώπων. Αυτή είναι η ταυτότητα της Κάρλας.
Σήμερα, η Καρλιώτικη μουσική έχει διατηρήσει σε μεγάλο βαθμό τα αυθεντικά χαρακτηριστικά της, παρ’ όλα αυτά έχει επηρεαστεί έντονα από τους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής. Ένα παραδοσιακό τραγούδι της περιοχής είναι "το χατζημισιώτικο" που δε λείπει από κανένα πανηγύρι ή εκδήλωση. Στο Στεφανοβίκειο, (πρώην έδρα του πρώην Δήμου Κάρλας) υπάρχει σήμερα, οργανωμένη Μουσική Σχολή , η οποία διδάσκει στους νέους και τα παραδοσιακά τραγούδια της περιοχής, διοργανώνει μουσικές εκδηλώσεις, διαφυλάττει και μεταδίδει τη γνήσια μουσική παράδοση στις επόμενες γενιές.
Παραδοσιακά όργανα στην Κάρλα δεν υπάρχουν, παλαιότερα ήταν η γκάϊντα η οποία χρησιμοποιούνταν κατά αποκλειστικότητα σε πανηγύρια, αλλά και σε όλα τα γλέντια των προσφύγων (βλ. Ριζόμυλος).
Με το πέρασμα των χρόνων η γκάϊντα σταμάτησε να χρησιμοποιείτε ως κύριο όργανο στα πανηγύρια και τις χοροεσπερίδες και αντικαταστάθηκαν από το κλαρίνο, το βιολί και το λαούτο και πολύ αργότερα το μπουζούκι. Επιπλέον στα όργανα προστέθηκε και η κιθάρα η οποία κρατούσε και κρατάει κυρίαρχο ρόλο στο ρυθμό. Επιπλέον κάποιες φορές χρησιμοποιείται και το τουμπερλέκι ή ταμπούρλο στη θέση των ντράμς, τα οποία χρησιμοποιούνται πολύ σπάνια, αλλά και το αρμόνιο. Οι λαϊκοί οργανοπαίκτες των χωριών της Κάρλας ήταν συνήθως, στο παρελθόν, αυτοδίδακτοι και καλλιεργούσαν το ταλέντο τους και την αγάπη τους για τη μουσική από την οικογένειά τους και το περιβάλλον τους.
Η μουσική παράδοση επιβάλλει να ακούγονται στην περιοχή διάφορα τραγούδια κυρίως δημοτικά τραγούδια, ενώ ηγετική θέση στα πανηγύρια κατέχει ο Χατζημισιώτικος χορός ή αλλιώς ο χορός των Μπρατημιών που έχει έδρα στο Στεφανοβίκειο. Ο Χατζημισιώτικος χορός είναι από τους λίγους, αν όχι ο μοναδικός, που θα ακουστούν πολλές φορές κατά τη διάρκεια ενός πανηγυριού, μιας χοροεσπερίδας ή ενός γλεντιού γενικότερα, γιατί η παράδοση θέλει το Χατζημισιώτικο να είναι το μοναδικό τραγούδι που ακούγεται σε ένα γλέντι και απλά να γίνεται μια διακοπή, ένα διάλλειμα για να ακουστούν και άλλα.
Ο Χατζημισιώτικος είναι ένας χορός που μαθαίνεται εμπειρικά και μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, ωστόσο στο Στεφανοβίκειο υπάρχει ο Πολιτιστικός Σύλλογος "Ο Αριστοτέλης", ο οποίος διατηρεί ακέραια τη γνώση και εκμάθηση του Χατζημησιώτικου, αλλά και όλων των παραδοσιακών λαϊκών χορών, προβάλοντας, έτσι, τον τοπικό πολιτισμό σε όλη την Ελλάδα.
Πολιτιστικοί Σύλλογοι υπάρχουν σε κάθε κάθε χωριό της Κάρλας. Πιο αναλυτικά μπορείτε να ενημερωθείτε εδώ
Πανηγύρια
Τα πανηγύρια αποτελούν την ταυτότητα της Κάρλας! Όποιος επισκέπτεται τα χωριά μας, πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί ένα τουλάχιστον πανηγύρι του.Κάποια χωριά έχουν καταφέρει να διατηρήσουν τα πανηγύρια τους με τον ίδιο παραδοσιακό τρόπο, αλλά και την οργάνωση, έτσι ώστε να μείνουν αναλλοίωτα με το πέρασμα του χρόνου, προσαρμόζωντας κάποια χαρακτηριστικά του στη σύγχρονη εποχή.
Τα περισσότερα γίνονται το καλοκαίρι, ώστε να υπάρχει μεγάλη συμμετοχή κόσμου και πάντα την ημέρα εκκλησιαστικής εορτής, συνήθως του πολιούχου του κάθε χωριού. Επίσης, σήμερα, ένα πανηγύρι μπορεί να πραγματοποιηθεί σε διαφορετική ημερομηνία από αυτή που γιορτάζει ο πολιούχος του χωριού και διαρκούν μέχρι την επομένη το πρωί. Εάν, συμβεί ένας απροσδόκητος θάνατος ενός κατοίκου στο χωριό, συνήθως ακυρώνεται ή αναβάλλεται το πανηγύρι.
Ο χώρος που γίνονται είναι, είτε στο προαύλιο της εκκλησίας του κάθε χωριού, είτε στο Δημοτικό σχολείο, είτε στον αύλειο χώρο της ταβέρνας που φιλοξενεί τους μουσικούς. Συνήθως διοργανώνονται από τοπικούς συλλόγους, πολιτιστικούς/ εξωραϊστικούς και σκοπός τους είναι να μαζευτούν κάποια χρήματα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στη λειτουργία του συλλόγου ή σε κοινωφελείς σκοπούς και έργα για το χωριό.
Και, μπορεί τα πιο ξακουστά πανηγύρια να είναι εκείνα της Κερασιάς και των Καναλίων όμως υπάρχουν αρκετά ακόμα σε πολλά (μικρά και μεγάλα) χωριά, τα οποία και αξίζει να επισκεφτείς, εφόσον σε φέρει ο δρόμος σε κάποιο από αυτά. Δες περισσότερα εδώ
Πανηγύρι στα Κανάλια Μαγνησίας
Παραδοσιακή φορεσιά
Τα πολύ παλιά χρόνια, άντρες και γυναίκες στα χωριά της Κάρλας, φορούσαν σχεδόν ίδια ρούχα, δηλαδή,.......................................................................................... για τις γυναίκες και ........................................... για τους άντρες.
Οι γυναίκες φορούσαν
Οι άντρες, παλιά, φορούσαν .............................................................................................................
Σε νεότερους χρόνους, οι άντρες για τις επίσημες εκδηλώσεις, φορούσαν κουστούμι. Οι πιο ηλικιωμένοι, στο κεφάλι έβαζαν μια τραγιάσκα. Τα καθημερινά υποδήματα αντρών και γυναικών ήταν από ............................................................... ενώ για τις επίσημες περιστάσεις, φορούσαν .................................................................. οι γυναίκες και .........................................οι άντρες.
Γράμματα και Τέχνες
Η ποίηση και η συγγραφή βιβλίων αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κάρλας. Η Κάρλα είναι ένας τόπος, όπου έχουν γεννηθεί, μεγαλώσει και εμπνευστεί πολλοί πνευματικοί άνθρωποι και άνθρωποι των γραμμάτων, όπως ο Ηλίας Λεφούσης (καταξιωμένος λογοτέχνης), ο Σωκράτης Ζιώγας (Καναλιώτης λαϊκός ζωγράφος), ο Βασίλης Αναστασίου (αυτοδίδακτος Καναλιώτης λαϊκός δημιουργός) και στην σύγχρονη εποχή η Αγγελική Θάνου (εκπαιδευτικός και συγγραφέας).
Οι άνθρωποι αυτοί, ο καθένας με το δικό του τρόπο, φώτισε και πρόβαλλε την παιδεία στην Κάρλα, θέτοντας γερά θεμέλια, για τους σύγχρονους τοπικούς επιστήμονες και κατοίκους, για να συνεχίσουν το έργο που ξεκίνησαν.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι, στο χωριό Κερασιά, λειτουργεί Μουσείο «Ηλίας Λεφούσης» όπου αποτελεί πνευματικό κόσμημα για την περιοχή , το οποίο ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του δήμου Ρήγα Φεραίου, προς τιμήν του Ηλία Λεφούση. Το μουσείο περιλαμβάνει το σύνολο του συγγραφικού έργου του συγγραφέα καθώς και προσωπικά του αντικείμενα. Το μουσείο εδρεύει στο πρώην δημοτικό σχολείο Κερασιάς, το οποίο δεν λειτουργεί από το 2010. Τα εγκαίνιά του τέλεσε η πρώην δήμαρχος Ρήγα Φεραίου (2010-2014) Ελένη Λαΐτσου.
Αθλητισμός
Στην Κάρλα λειτουργούν, σήμερα, 3 αθλητικοί σύλλογοι σε σύνολο 5 σε ολόκληρο τον δήμο. Οι σύλλογοι αυτοί ασχολούνται κυρίως μετά την παρουσία τους στο τοπικό πρωτάθλημα και με την εκμάθηση ποδοσφαίρου (ακαδημίες) στα παιδιά της περιοχής. Τα χωριά της Κάρλας διαθέτουν τις στοιχειώδεις αθλητικές υποδομές, όπως γήπεδα ποδοσφαίρου, γήπεδο μπάσκετ και ένα γήπεδο στίβου-ποδοσφαίρου στο Βελεστίνο.